#05 Onstilbare drang om te maken, dopamine en creativiteit – met Gijs van den Berg (KesselsKramer)

Gijs van den Berg, creative director bij reclamebureau: Kesselskramer. Daarnaast fotograaf, muzikant, ontwerper en bovenal een man met een grote drang om te maken. Naast werk in opdracht maakt hij ook veel vrij werk.

Onder andere, in deze aflevering:

  • Opgroeien in het meest saaie dorp van Nederland.
  • Vanaf kleins af aan was hij al een aanvechter van hoe dingen “normaal” zijn.
  • Hoe hij Erik Kessels ontmoette en ging werken bij KesselsKramer
  • KesselsKramer, het reclamebureau wat reclame maakt voor mensen die niet van reclame houden.
  • We hebben het over het werk van Hans Brinker Budget Hotel: met eerlijke en oprechte reclame mensen totaal andere verwachtingen en instructies mee geven.
  • Veel van zijn persoonlijke werk en werk voor Kesselskramer gaat over een verandering van perspectief.
  • Hoe interpreteer je de werkelijkheid? Stel eens voor dat je een bepaald moment door de ogen van iemand anders kan bekijken.
  • Het meest dankbare wat je mensen kunt laten doen is hun blik op de werkelijkheid laten veranderen
  • Over de 4e muur op tv en op social media.
  • Denken vanuit de Instagram-gedachte: Hoeveel likes gaat deze foto mij opleveren?
  • Hij hoort vaak mensen zeggen van: “Ik had ooit nog eens dit of dat willen doen”, je moet het gewoon doen!
  • Opeens kan hij een ingeving krijgen en dan gaat hij dat doen. En als het dan slecht is of bullshit, jammer, het heeft alleen maar tijd gekost.
  • Het werk wat je doet moet niet alleen theoretisch interessant zijn maar ook praktisch effectief.
  • Je kunt veel beter veel maken. En dan af en toe iets maken waar van je denkt: dat was even niet zo goed. Dan dat je meer van uit angst opereert: “Oke het volgende dat we maken moet heel goed zijn”.
  • Geef jezelf de ruimte om af te wijken van hetgeen wat je in eerste instantie hebt neergelegd.
  • Vertrouwen op je eigen creativiteit vergt een focus, focus je exclusief op 1 ding.  Dat hoeft niet lang te zijn, kan al in een kwartiertje. 
  • Praat ook over je werk of waar je mee bezig bent met anderen. Een net ander perspectief kan je werk vooruit helpen, waardoor het werk weer vooruit gaat.
  • Zijn eigen creatiedrift, een onstilbare drang om te maken, heeft twee kanten. Het is een kwaliteit maar kan ook in de weg zetten.
  • Als je altijd maar door gaat heb je geen tijd om stil te staan en terug te kijken.
  • Waar is Gijs nu mee bezig?

Links:
Gijs van den Berg
KesselsKramer
Gijs op Instagram

Beelden bij deze aflevering:

Campagne voor Hans Brinker Budget Hotel van KesselsKramer. Beeld: KesselsKramer
“Not included” voor Hans Brinker Budget Hotel. Beeld: KesselsKramer
Cutting Edges. Beeld: Gijs van den Berg
Hashtag Holiday. Beeld: Gijs van den Berg
Souvenirs From the Sun. Beeld: Gijs van den Berg
The New Amsterdam Koffiehuis. Foto: Gijs van den Berg
Foto’s ontwikkeld met koffie. The New Amsterdam Koffiehuis. Foto: Gijs van den Berg
KesselsKoffie. Gijs van den Berg

Bekijk alle afleveringen